Coop – Ett långt samarbete genom årtionden

Coop har samarbetat med Brand Impact för att öka kundupplevelsen i sina +600 butiker med in-store sampling och brand experience aktiveringar. Brand Impact är också involverad i kvalitets- och spårningssystem för att erhålla kvaliteten av leverans på en utmärkt nivå på över 98%

Unilever - Global varumärke med anpassad nationell aktivering

Unilever och Brand Impact har länge arbetat ihop i all slags Brand Experience, både in-store och experiential. Även om mycket av skapandet sätts av Unilevers marknadsföringsavdelning, är det konstnärliga och kreativa inflytandet högt i fråga om anpassningar och i att sätta en världsledande standard i leveransen en varumärkesupplevelse till skillnad från andra aktörer på marknaden.

Schweppes - Hög medvetenhet sedan 1783

Schweppes är det världsberömda dryckesmärket sedan 1783. De ville introducera en ny produktlinje och aktivera det befintliga sortimentet. Brand Impact fick uppdraget att upprätthålla, lansera och öka varumärkets medvetenhet och marknadsandel. Genom att vrida dualiteten av varumärkets upplevda värde och grafik, förvandlade vi aktiveringarna till att bli mer i mötet mellan varumärket och konsumenten. Slutresultatet var följande: Ökad medvetenhet med över 500%, Genomförd försäljning och ökad distribution av varumärket var så mycket som + 60% på etablerade produktlinjer mätt genom våra distributionsverktyg.

Innocent varumärkeslansering

Vad sägs om att lansera en produkt som introduceras som nr 3 på marknaden och som dessutom tävlar mot globala spelare tillsammans med ett allt snabbare konsumentmönster? Det var inte lätt, men vi krävde att flera åtgärder togs för att få en framgångsfaktor. Ett villkor från vår sida var att vi ville hantera följande delar internt: Försäljning, Provtagning, In-store provsmakning, Logistik, Händelser, Innehåll, Merchandising.

Allt detta var en synkroniserad process med olika verktyg och tidsåtgång för att skapa varumärket och möjliggöra tillväxt. Resultat: Efter de första 3 åren på den svenska marknaden blev Innocents-produkter nr 2 och 3 på topplistan i närbutiker och nr 2 i livsmedelsbutiker.

Western Union - Förvandlar marknadsstrategier på den nordiska marknaden.

Synlighet är allt, särskilt i snabba finansiella tjänster som tillhandahålls av ett globalt varumärke som Western Union. Brand Impact hjälpte till att designa och utforma en plan för att öka trafiken till de engagerade butikerna och partnerna till Western Union genom att öka behovet av överföring av pengar mellan målgruppen. Detta gjordes genom flera verktyg: Sänka staplarna för att använda tjänsterna, Utbildning och information, Anpassa meddelandet till målgruppen. Vi använde även ett antal nya verktyg och strategiprocesser som Western Union aldrig använt tidigare. Efter ett framgångsrikt försök på den svenska marknaden utvidgades samarbetet till hela Norden med Finland, Norge och Danmark.

Henkel - Ökad varumärkeskännedom över hela marknaden.

Brand Impact hjälpte de kända varumärkena Pattex, Loctite och Pritt att strategiskt öka marknadsandelar av lim i segmentet för hemmafixare. Ett segment känt för sin långsamma rotation, mognad och fragmentarisk inverkan på slutkonsumenten. Brand Impact började genom att kartlägga närvaron och prestandamätning av hela marknaden med varumärket och identifiera möjligheterna till en marknadsandel. På mindre än 9 månader ökade vi den totala marknadsandelen i Sverige vilket gör det till den största växande marknaden i Europa för Henkel.

Puma – Håller koll på konkurrensen

Puma ville öka sin visuella identitet i detaljhandelssegmentet genom att förbättra utseendet på varumärket och produkterna som exponeras. Syftet var att spegla varumärkesupplevelsen i shoppingupplevelsen och hur detta kan upprätthållas på plats. Speciellt när detta är gjort i avdelningar och i butiker långt ifrån varumärkets vakande öga. Brand Impact säkerställde närvaron och korrekt kommunikation på plats, vilket gör att konsumenten känner igen varumärkets värde.

Celsius

Celsius, det snabbt växande varumärket av energidrycker anlitade Brand Impact som sin varumärkesupplevelsebyrå för att arbeta med kommunikation och utbildning av varumärket till sin målgrupp. Kommunikationen sattes genom skapandet av en portfölj innehållande olika storlekar av rörliga bilder för användning på sociala medier och utbildningsmaterial för ambassadörerna. Varumärket ville specifikt visa upp sina kända ambassadörer som genom en lättlärd metod kommunicerar hur produkterna ska användas under träningstillfällen.

BOSE - skapar en världsledande in-store upplevelse.

Brand Impact har arbetat med in-store upplevelsen för BOSE sedan 2016. Syftet är att skapa en varumärkesupplevelse av världsklass under besöket. Målet var att höja försäljnings- och konverteringsfrekvensen genom att förbättra den totala in-store upplevelsen. Planen var att se till de förväntade lanseringar och även kunskapsbasen bland butikspersonalen. Genom att se till det kommunicerade löftet med målgruppen, så ville BOSE att Brand Impact skulle säkerställa en 360-upplevelse - från den upplevda miljön i butiken till kommunikationen mellan personal och besökare. 

Genom att arbeta med det här verktyget uppnådde BOSE en ny nivå av försäljning. Resultatet var så tillfredsställande att BOSE beslutade att göra detta till ett återkommande inslag för hela den europeiska marknaden.

Planogram design i VR/AR

”7 of a Kind”, en tillverkare av färdig baskakdeg, ville presentera sitt sortiment för en stor återförsäljare. Uppdraget som gavs till Brand Impact var att tillföra värde till kategorin och samtidigt öppna en dialog mellan varumärket och upphandlingsorganisationen. Syftet var att visa hur en framtida kategori skulle kunna se ut och driva utvecklingen till nästa steg. Resultaten var stora och produkterna anskaffades och en lansering rullade ut över 400 butiker i Sverige.

57% försäljningsökning

En av våra dryckeskunder ville undersöka var den bästa produktplaceringen finns på hyllan. Vår lösning var att mäta konsumentbeteendet genom ögonspårning. Studien resulterade i en värmekarta med bästa möjliga placeringar. Några resultat var överraskande, vilket resulterade i stora förändringar av hyllan. Dessa förändringar gav en uppgång för varumärket med 57%.

Merchandising och försäljningsökning av en ikon

Lindt och Sprüngli är den välkända ikoniska chokladtillverkaren som tillfredställt världen sedan 1845. Lindt anställde Brand Impact för sina merchandising-insatser i över 400 butiker på veckobasis. Uppgiften var att använda visuell och taktisk merchandising för att öka försäljningen och volymen på den svenska marknaden. Under det första året upplevde Lindt den största försäljningsupphöjningen sedan de introducerade sitt varumärke på den svenska marknaden för 16 år sedan.